Wednesday, June 15, 2011

mari membantu

Bila orang datang mintak tolong kita tolong tapi lepas tu mengungkit. what the function of helping then? baik tak payah nak tolong kan kalau semata mata nak mengukit. bukan orang yang meminta tolong tu tak sedar diri atau menyombong tapi dia tahu lah jasa orang yang pernah memberi pertolongan. masa kita susah pun, bukan merayu nak minta tolong, melaung-laung atau menangis sampai kering air mata. cuba bertanya dengan kerendahan diri awak nak tolong saya tak? kalau tak tolong pun takpe.

tapi orang yang memberi tolong tu bukan main ghairah nak tolong siap bicara hal dunia akhirat. tak sangka rupanya lepas tu dia pulak yang memekik, melaung laung supaya kembalikan semula pertolongan yang diberi. haishh...macam ni pun ada ke kat dunia.

sangat menyesal meminta tolong lain kali tak nak minta tolong. lepas bagi semula pertolongan yang sudah diberi hubangan kita tak akan sama lagi mungkin akan jadi lebih tersisih dan jauh menjauhi. saya rasa biasa je, mungkin orang yang memberi tolong tu yang akan terasa hati sampai je tulang belakang. tapi ini lah dunia, sekejap kat atas sekejap kita kat bawah mcam mat salleh pernak cakap "Life like a wheel"

jadi tunggulah turn orang yang mengungkit memberi tolong untuk dapat susah eh. ini bukan doa ini cuma peringatan sebab orang yang dulu yang meminta tolong sangan terasa hati dan kecewa dengan sikap orang yang memberi tolong.kalau tak ikhlas tak payah lah nak beri tolong eh. betul lah , sangat kecewa sungguh kecewa tapi sebabkan diri ni baru kecil lagi 21 tahun dan bersekolah dan belum bekerja baik diam kan je mengaku itu kesilapan sendiri.

inilah lumrah hidup yang semua manuasia tak boleh lari MASALAH ia datang dan datang. kadang kadang datang satu satu tapi kekadang bertimpa timpa dalam satu masa. ouffff

kuat kuat kuatkan hati ini ya

semua masalah boleh diatasi meskipun bila berdepan dengan orang yang bermulut manis berhati mulia yang suka beri pertolongan walhal tak ikhlas.... sungguh tak patut . lain kali, sesiapa yang nak minta pertolongan minta lah kat orang yang benar benar ikhlas, kalau orang tu bermulut manis je tapi hampeh baik lupakan cari je alternatif lain. allah swt akan ada sentiasa membantu asal kita sebagai umatnya tidak lupa memohon.

No comments:

Post a Comment